Piekarnię ludzie będą odwiedzać zawsze, w modzie na pieczywo nie widać gorszych prognoz. Skoro jednak cenimy sobie chrupiące bułki i świeże bochenki, na pewno przypadną nam do gustu wnętrza piekarni prezentujące się równie smacznie.
Szczegółowo dopracowane i inspirujące aranżacje piekarni tworzy polski architekt Maciej Kurkowski. Projekty wykonano na zlecenie piekarni Korzosek – rodzinnej firmy założonej kilka pokoleń temu, w 1959 roku. Wartości definiujące markę to połączenie szacunku dla tradycji z jednoczesną potrzebą ciągłego rozwoju. Wnętrza sklepów miały stanowić widoczne ucieleśnienie zaprezentowanego podejścia.
Założeniem było stworzenie spójnych projektów wnętrz dla całej sieci piekarni. Indywidualny charakter każdego z nich uzyskuje się poprzez zastosowanie modułów ze sklejki brzozowej zróżnicowanych bejcą w czterech różnych kolorach. Mogą być one używane do tworzenia niemal nieskończonych wariantów aranżacyjnych, przy czym reszta przestrzeni utrzymana ma zostać w podobnej stylistyce. W zależności od indywidualnych koncepcji, moduły mogą tworzyć konstrukcje przy suficie, czy układać się na ścianie przeobrażając w sklepowe półki.
Pierwsza realizacja znajduje się w Piasecznie. Wyróżnikiem sklepu są oryginalne półki ekspozycyjne wykonane z 626 modułów barwionej sklejki. Pozwalają one zachować resztę wnętrza w monochromatycznych, stonowanych barwach. Na ścianach pojawiają się grube warstwy ręcznie nakładanego tynku, na podłogach obecna jest żywiczna warstwa, a po suficie przebiegają ciemne, elektryczne kable. Czarne tablice wykorzystywane są do wypisywania nowości z obowiązującej oferty.
Kluczowy element wnętrza to olejowane, drewniane blaty z frontami obłożonymi przez wypukłe kafle. Nad nimi, na długich kablach wiszą dekoracyjne, druciane klosze, z których wyglądają żarówki inspirowane twórczością Thomasa Edisona.
Kolejny z obiektów zaprojektowany przez Macieja znajduje się w zabytkowej kamiennicy, niedaleko Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. We wnętrzu wydzielono dwie czytelne strefy: zapleczową oraz sprzedażową. Przejście pomiędzy nimi celowo pozostawiono otwarte. Pomieszczeń nie odgrodzono go za pomocą drzwi tak, aby klienci mogli swobodnie przyglądać się przygotowaniom świeżo mielonej kawy czy apetycznych kanapek. Ściany zaplecza utrzymano w delikatnej, szarej tonacji, podkreślając jedynie istniejące wnęki przy pomocy kontrastowego czarnego koloru. Zastosowany trick pozwolił otrzymać efekt oryginalnej i zróżnicowanej kompozycji przestrzennej.
Część sprzedażową utrzymano w stylu nawiązującym do poprzednich realizacji punktów Przystanku Piekarnia: podłogę pokrywa jasna żywica z piaskiem kwarcowym, na ścianach obecny jest przecierany szary tynk. Obecne są również charakterystyczne blaty oraz wyróżniający typ oświetlenia. Jeden z kątów pomieszczenia pokrywają małe,kwadratowe płytki, przy których umiejscowiono stalowy piec do odpieków.
Czarny kolor sufitu oraz ścian kontrastują z funkcjonalną instalacją wykonaną z olejowanych oraz bejcowanych na cztery różne barwy modułów stworzonych ze sklejki. Na całą strukturę składają się z 746 moduły o wymiarach 50x7x2,1 cm. Połączone ze sobą za pomocą kołków tworzą podłużne elementy, które podwieszono do sufitu i częściowo do podłogi za pomocą stalowych linek. Liczba łączonych modułów stopniowo wzrasta od podłogi w kierunku sufitu. System obejmuje ponadto łączniki bielone bejcą, które w przeciwieństwie do głównego szkieletu instalacji pojawiają się tym częściej, im jest niżej. Zasada ta pozwala stworzyć wygodne półki eksponujące pieczywo, które rozpraszają się wraz z wysokością.
Źródło: www.behance.net