Od 4 do 28 lutego 2016 w Centrum Designu Gdynia ponownie zagości Akademia Pana Technika – interaktywna wystawa i warsztaty o technologii zrozumiałej dla wszystkich. Uczestnicy będą mieli okazję przekonać się, że konstruowanie robotów, tworzenie instrumentów z owoców i warzyw, czy programowanie są naprawdę proste. Wstęp na wystawę i udział w warsztatach są bezpłatne.
Wystawa, która spotkała się z ogromnym zainteresowaniem podczas Gdynia Design Days 2015 powraca do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia. Tym razem na dłużej i w rozszerzonej formie, obudowana ciekawymi warsztatami, które łącznie będą trwać 65 godzin. Wydarzenie jest skierowane do wszystkich entuzjastów nowoczesnych technologii, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, rodziców i nauczycieli. Akademia Pana Technika poprzez całkowicie interaktywną formę stymuluje uczestników do aktywności, tworzenia i uczenia poprzez doświadczanie.
Organizatorki wydarzenia zaprosiły twórców, projektantów i architektów, powołując do życia unikalną sieć osób zaangażowanych w kreowanie projektu. Wspólnie zbudowali dom Pana Technika, czyli wizualną opowieść o elektronicznych i technicznych eksperymentach, które pozornie wydają się być poza zasięgiem naszych możliwości poznawczych. Nic bardziej mylnego! W każdym z pokoi Akademii kryją się interaktywne instalacje, pozwalające odwiedzającym zdobyć różne sprawności z dziedziny konstruowania i programowania. Motywują do kombinowania, myślenia, kuszą możliwością samodzielnego sprawdzenia
i poznawania „jak to działa”.
Twórcy Akademii Pana Technika postawili sobie za główny cel pokazać, że każdy z nas posiada umiejętności pozwalające tworzyć w oparciu o technologię, a nie tylko ją użytkować. Mali i duzi uczestnicy wystawy będą mogli aktywnie zaangażować się dotykając, sprawdzając jak działają kolejne instalacje. Dzieci odkryją, że przedmioty codziennego użytku w kilka sekund można zamienić w instrument lub grę, a stworzenie własnego komputera możliwe jest za niecałe 500 zł i to w przeciągu godziny. Możemy stać się konstruktorami i zrealizować swoje pomysły z użyciem elektroniki. Akademia pokazuje konkretne rozwiązania dostępne na rynku i przystępne cenowo, dzięki którym uczymy się programować, obsługiwać elektroniczne czujniki, poznajemy podstawy robotyki, czy też kodowania. Dorośli przypomną sobie, że najlepszą drogą do zdobycia wiedzy jest zabawa i doświadczanie, że rodzinne spotkania z łatwością można wypełnić wspólnym budowaniem robotów, koncertami na owocach i warzywach, a nawet programowaniem gier komputerowych.
Co będzie się działo?
Zestawy techniczne prezentowane w Akademii Pana Technika choć niepozorne, to jednak już zainteresowały wielu kuratorów, projektantów i nauczycieli. Weszły między innymi do stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku oraz towarzyszyły warsztatom JuniorLab w Berlinie. W prosty sposób wprowadzają w świat technologii, upraszczają skomplikowane procesy i kody.
W Akademii Pana Technika, grająca ławka to instalacja, wykorzystująca system Arduino – podłączając czujnik światła, zwykły mebel zmienia się w koncertujące siedzisko. W salonie znalazła się nietypowa konsola, zbudowana dzięki Raspberry Pi i MaKey MaKey. Wykorzystano przedmioty codziennego użytku wykonane z materiału przewodzącego prąd do zabawy, tworząc z nich grę, pada czy keyboard. W kuchni pojawił się minikomupter Bare Conductive – w kartę pamięci wgrano pliki muzyczne, dzięki czemu po dotknięciu, owoce, warzywa i naczynia kuchenne będą grały. Kontroler i przewodząca prąd farba, bez względu na wiedzę i doświadczenie, wprowadzają nas w świat elektronicznych eksperymentów. Na wystawie można poznać przepis na złożenie własnego komputera, który w połączeniu
z darmowym oprogramowaniem Kano OS świetnie się sprawdzi w nauce programowania.
W łazience znalazł się czujnik wykrywania twarzy, a w warsztacie sympatyczny Lo Fi Robot – edukacyjny system do konstruowania robotów, który bazując na technologiach open source, czyni naukę robotyki prostą i dostępną.
Dlaczego powstała Akademia Pana Technika?
– Zorganizowaliśmy tę wystawę, by dać odbiorcom, w szczególności dzieciom i młodzieży, możliwość zetknięcia się z tematem technologii. Oprogramowanie, różnorodny sprzęt, są dziś wszechobecne i niemalże dostępne dla wszystkich – używamy ich codziennie. Poprzez Akademię chcemy ułatwić kolejny krok – dać poczucie, że samodzielnie można konstruować
i projektować rozwiązania, których potrzebujemy – mówi Ewa Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor PPNT Gdynia.
Gdynia jest pierwszym przystankiem na trasie Akademii Pana Technika, która następnie wyruszy na podbój kolejnych polskich miast. – Chcemy inicjować ciekawość i uczyć jak tworzyć, a nie tylko korzystać z technologii. Podczas pierwszej wystawy sporo się nauczyliśmy, dzięki temu możemy teraz ulepszyć wystawę i rozwinąć ją tak, by była jeszcze bardziej interesująca dla rodziców i nauczycieli. Wystawa przekonuje nas, że istnieją produkty, upraszczające nieznany język kodowania i programowania, dzięki którym wchodzimy w ten świat bez wieloletnich studiów, czy zgłębiania tematu – mówi Małgosia Żmijska, kurator Akademii Pana Technika.
Projekt jest finansowany przez Centrum Designu Gdynia (PPNT Gdynia), które od 2011 roku aktywnie działa na rzecz rozwoju branży kreatywnej m.in. poprzez inicjatywy edukacyjne skierowane do odbiorców w różnym wieku.
www.centrumdesignu.gdynia.pl
GDZIE: galeria Centrum Designu Gdynia, Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia,
BUDYNEK III, Al. Zwycięstwa 96/98, Gdynia
KIEDY: 4-28 lutego 2016, godz. otwarcia: wt-pt 10:00-18:00 sb-nd 10:00-19:00, pon – nieczynne
CENA: wejście na wystawę i warsztaty jest bezpłatne
Mecenas wystawy: Miasto Gdynia / PPNT Gdynia / Centrum Designu Gdynia
Kurator: Małgosia Żmijska
Współpraca merytoryczna: Emilia Kołowacik, Sven Ehmann, Maciej Wojnicki
Organizacja: Przemek Koncewicz i Małgosia Żmijska
Aranżacja: Gdyby
Opracowanie graficzne: Dominika Gan
Rzecznik prasowy: Justyna Konieczna